Letná sezóna na horách bezpečne a zodpovedne
Horská záchranná služba (HZS), v utorok 28. júna 2022, na tlačovej konferencii, ktorá sa konala na Skalnatom plese, hodnotila úrazovosť na horách za uplynulé obdobie, a tiež informovala o tom, ako si bezpečne bez úrazov a nehôd užiť letnú sezónu na horách. Ďalšími témami konferencie boli – aplikácia HZS a jej nové funkcionality.
Úrazovosť na slovenských horách z pohľadu HZS
Horská záchranná služba od roku 2015 vykonáva cez 2000 zásahov ročne, priemerne sa jedná o 2575 zásahov. Výnimkou je rok 2021, kedy počet zásahov klesol vplyvom pandémie v súvislosti s ochorením COVID-19 a prijatými obmedzeniami voči jeho šíreniu. Od začiatku tohto roka do polovice júna 2022 už záchranári HZS uskutočnili celkovo 1847 zásahov, pričom v najväčšom počte zasahovali na lyžiarskych tratiach. V tomto období evidujeme žiaľ aj 22 smrteľných nehôd. V najväčšom počte od začiatku tohto roka zasahovali horskí záchranári v Nízkych Tatrách a Malej Fatre. „Na základe tohto sledovaného obdobia predpokladáme, že počet vykonaných zásahov bude mať oproti predchádzajúcim rokom stúpajúcu tendenciu,“ povedal riaditeľ HZS Marek Biskupič.
Najčastejšími príčinami nehôd v horských oblastiach bolo precenenie svojich schopností, neskorý nástup na túru, nevhodne zvolená obuv, nedostatočná výzbroj a výstroj, pošmyknutie alebo zakopnutie, podcenenie vplyvu počasia, pohyb mimo vyznačených turistických trás, neznalosť terénu či bezohľadná jazda na svahu a následná zrážka lyžiarov. Najčastejšie tak záchranári odchádzali na pomoc pri pádoch, pri komplikáciách zdravotného stavu, páde z výšky, uviaznutí alebo napr. pri zablúdení. Čo sa týka národnosti pri zásahoch – v minulom roku zasahovala HZS pri vyše 80% Slovákoch, nasledujú Poliaci (5,42%) a Česi (5,42%).
Aplikácia HZS
Riaditeľ Horskej záchrannej služby Marek Biskupič vyzdvihol prínosy dvojročného fungovania aplikácie, ktorá pomáha záchranárom a turistom včas privolať a zabezpečiť pomoc v horách a náročných terénoch. Aplikácia HZS je tu pre verejnosť od leta 2020, aktívna je pre dotykové telefóny s operačným systémom Android a iOS. Slúži všetkým návštevníkom hôr, ktorí si pomocou nej dokážu privolať pomoc prakticky okamžite jedným tlačidlom. Po jeho aktivovaní je volajúci spojený s tiesňovou linkou Horskej záchrannej služby, prípadne s európskou tiesňovou linkou 112 mimo horských oblastí. „Výhodou je, že prostredníctvom aplikácie je možné komunikovať aj formou sms správ, takže myslí aj na ľudí, ktorí majú hendikep, či už v podobe zranenia alebo sú nepočujúci, prípadne majú slabý signál na uskutočnenie hovoru,“ dopĺňa šéf horských záchranárov.
Súčasťou systému je aj webová aplikácia pre operátorov HZS. Tu je možné nadviazať chatovú komunikáciu a lokalizovať volajúceho tak s mobilnou aplikáciou, ako aj bez nej. Novinkou v portáli aplikácie je, že po nadviazaní chatovej komunikácie, je automaticky nastavený preklad komunikácie. Ten zohľadňuje nastavenia v jazyku prehliadača užívateľa. Pokiaľ pacient pochádza napr. z Poľska a má nastavený telefón v poľskom jazyku, pri komunikácií so slovenskou záchrannou zložkou mu prichádza spätne správa v poľskom jazyku. Rovnako to funguje opačne s tým, že záchranár vidí jeho pôvodnú správu aj preklad do slovenského jazyka. V chatovej komunikácií je možné aj zasielanie fotografií z miesta. Ďalšou z noviniek je cezhraničná funkcionalita v Knihe vychádzok a túr. Poslednou novinkou pre tohtoročné leto je zjednodušené nastavenie aplikácie po novej inštalácií a overenie telefónneho čísla nových užívateľov.
Rady a tipy – leto na horách bezpečne
- základom je plánovanie a príprava túry. Stránka www.hzs.sk ponúka aktuálne výstrahy týkajúce sa počasia a podmienok na horách. Výber túry by sme mali zvážiť aj na základe našich schopností, s prihliadnutím na vek, fyzickú kondíciu, skúsenosti, náročnosť túry, dĺžku túry, ročné obdobie, či ideme na túru s deťmi a pod.,
- vyhnúť sa neskorým nástupom na túru a nesprávnemu pohybu v teréne,
- odporúčame poistenie na zásah HZS,
- do hôr neodchádzame sami. Ak iná možnosť nie je, vždy niekoho – príbuzných, kamaráta, chatára oboznámime o absolvovaní trasy a to aj v prípade, ak trasu počas túry zmeníme,
- do výbavy odporúčame pribaliť si dobre nabitý telefón s aplikáciou HZS, ktorá umožňuje privolanie pomoci a záchranárom HZS zároveň ukáže GPS súradnice volajúceho. Vo výbave počas leta by nám nemalo chýbať dostatok jedla a tekutiny, pokrývka hlavy, slnečné okuliare, opaľovací krém, lekárnička, mapa, čelovka, vhodná turistická obuv, náhradné oblečenie a tiež oblečenie potrebné pri náhlej zmene počasia, ktorá je v horách bežná. Množstvo turistov ocení aj turistické paličky,
- v prípade náhlej zmeny počasia odporúčame túru prerušiť a včas sa vrátiť.
V prípade nejasností sa s akoukoľvek informáciou, týkajúcou sa pohybu v horách, môžu turisti obrátiť na infolinku HZS, prípadne priamo na jednotlivé oblastné strediská. V prípade úrazu alebo núdzovej situácie, s ktorou si neviete poradiť, volajte NON STOP Operačné stredisko tiesňového volania HZS na linke „18300“.