Aplikácia Horská záchranná služba
Horská záchranná služba na tlačovej konferencii konanej dňa 17.06.2015 predstavila verejnosti novú aplikáciu Horskej záchrannej služby, ktorá je novinkou pre túto turistickú sezónu a výraznou mierou môže uľahčiť prácu záchranárom a pomôcť turistom, ktorí sa ocitnú v horách v tiesni a budú potrebovať pomoc Horskej záchrannej služby. Aplikácia umožňuje posielanie SMS ako aj volania na tiesňovú linku Horskej záchrannej služby 18300 s odoslaním GPS súradníc aktuálnej polohy, kde sa postihnutý nachádza. V aplikácii je možné aj zadanie užitočných informácii o odosielateľovi ako meno, vek, váha, pohlavie, krvná skupina, alergie či choroby , ktorými trpí. Tieto informácie niesú povinné a neovplyvňujú funkcionalitu aplikácie. Pomocou aplikácie je možné kedykoľvek a kdekoľvek získať aktuálne informácie o výstrahách v jednotlivých horských oblastiach, v zimnom období informácie o lavínovej situácii, kontakty na dispečingy jednotlivých oblastných stredísk HZS s možnosťou zobrazenia ich polohy na mape a telefonického kontaktovania , pravidlá pohybu na horách, pravidlá správania sa na lyžiarskej trati ako aj krátky návod na poskytnutie prvej pomoci so zvukovou nápovedou. Je dostupná v piatich jazykoch – slovenčine, angličtine, nemčine, poľštine a maďarčine a je podporovaná operačným systémom Android 2.3.3 a vyšším ako aj tabletmi. Súčasťou aplikácie sú nástroje ako svetlo a SOS svetlo. Záujemcovia si túto aplikáciu môžu stiahnuť buď na stránke www.hzs.sk prostredníctvom odkazu alebo priamo cez Google store. Túto letnú sezónu je aplikácia v skúšobnej prevádzke a Horská záchranná služba uvíta a bude sa zaoberať všetkými podnetmi a pripomienkami k jej fungovaniu. Po vychytaní prípadných nedostatkov, bude vytvorená verzia aj pre ďalšie operačné systémy.
Od spustenia aplikácie HZS bola aplikácia už v dvoch prípadoch nápomocná pri záchranných akciách vo Vysokých Tatrách, pod Baraním sedlom a Kohútikom v oblasti Vysokej, kde postihnutí sa nachádzali na miestach so slabým pokrytím signálom mobilných operátorov a bolo veľmi ťažké uskutočnil z tejto oblasti hovor. Operátori Operačného strediska tiesňového volania komunikovali s oznamovateľmi prostredníctvom SMS a odoslané GPS súradnice uľahčili aj navigáciu leteckej techniky k postihnutým.
Do dnešného dňa bolo zaznamenaných cca 3700 stiahnutí cez Google store. Prijali sme niekoľko podnetov, pre vylepšenie aplikácie. Po prehodnotení sú návrhy na vylepšenie aplikácie postupne aplikované a pomocou aktualizácii sprístupňované verejnosti.
Horská záchranná služba žiada turistov, aby túto aplikáciu nezneužívali, nakoľko každá prijatá SMS z tejto aplikácie je vyhodnocovaná ako tiesňové volanie. Ak aj omylom odošlú tiesňovú SMS, aby reagovali na spätnú SMS od HZS a informovali operátora, že pomoc nepotrebujú.